Sethkampen.

   Seths far var jordguden Geb, og himmelgudinnen Nut. Seth hadde søstrene Isis og Nepthys, dessuten broren Osiris. Osiris var gift med Isis.Seth drepte Osiris, og spredde kroppsdelene hans over hele landet. Seth
sloss senere med Osiris og Isis, og sønnen Horus, i en veldig kamp. Horus mistet et øye, men klarte å kastrere Seth.
Seth var gift med søsteren Nepthys.
Kampen mellom Seth og Horus.
  
I tre dager og tre netter raset kampen mellom Seth og Horus, og Horus seiret over Seth. Men da Isis så at Seth ble overmannet, fikk hun medynk med han, og hun ropte ordren til sin sønn Horus, om å legge ned våpet som han rettet mot hennes bror. Horus gjorde så, og Seth fikk gå fri.Horus raset som en panter fra sør mot mor si, fordi hun hadde tatt parti for hans motstander, og Isis rømte for hans vrede. Men det kom til kamp mellom Horus og Isis. Horus hogget av morens hode. Ved magiske formularer klarte guden Thot å skape Isis' hode om til et kuhode, som
han satte på plass på kroppen hennes.Så sier Horus til kongen: "Jeg skal gi deg et liv like gjevt som livet til
Ra, og like mange leveår som Tem". Og Seth sier: "Jeg skal sette kronen på hodet ditt så hun skal lyse som solskive-krona på hodet til Amon-Ra", og hele livet skal du være sterk og ved god helse.
   I egenskap av livgiver holdt begge gudene et fliket palmeblad i hånden -dette skal symbolisere mange leveår. Palmebladene hviler på en frosk og emblemet for solens vandringsvei over himmel og evighet.På et veggmaleri ser vi Seth undervise Thotmes III i bruk av bue - og symbolet til gudinnen Neith knyttet isammen med dette. Samtidig instruerer Horus, Thotmes III i håndtering av et annet våpen, som viser seg å være en stokk (staur).
   Dr. Brugsch hevder at Seth var gud for solas sommervandring mot sør,og således gud for sommerens ødeleggende hete. Og når dagene begynte å minke etter midtsommer, ble det hevdet at Seth stjal lys frå Horus og
Ra, og at han var årsaken til alt vondt, både fysisk og moralsk, som kom til av dette.
   Lyset som Thot brakte med voksende måne, ble tatt bort av Seth i minkende måne, så snart han fikk makt over måneskinnet. Seth var ansvarlig for skyer, skodde, regn, lyn og torden - orkan og storm -jordskjelv og solformørkinger ....kort sagt for alt som gikk imot naturens lov og orden. Når det gjaldt moral, var han personifiseringen av synd og djevelskap.
   Mytiske og religiøse tekster fra alle historiske perioder påpeker i mangt striden mellom Seth og Horus, og denne hendingen ble utlagt i mange versjoner. I si opphavform omhandler sagnet motsetningene mellom Dagog Natt, og de to kjempende gudene var Heru-Ur (Horus den gamle)og Seth. I neste utgave er de kjempende gudene Ra og Seth, og kampsaken til Seth er å hindre Ras daglige morgensframtrede på østhimmelen. I disse kampene var Seth i skap av en monsterslange, og som hjelpere hadde han med seg et stort tall mindre slanger og skadedyr av ulikt slag. Monsterslangen ble kalla Apep, men også Rerek. Dessuten ble hans fremtoning knyttet til så mange slangemonster og andre uvesen at han fikk like mange navn som Ra.
   Våpnene som Apep kjempet med var skyer, skodde, regn, mørke, etc. Hans motstander, Ra, var væpnet med brennende og ødeleggende solvarme, og lysets spyd og piler. Resultatet av kampen var alltid den samme - Apep
ble krympet og brent av Ra, men greidde daglig å komme til nye krefter - ved hvert morgengry var han restituert med sine meinråder, og gikk til kamp mot Ra med uminket styrke.
   I sagnets tredje form er de kjempende, gudene Osiris og Seth, og vi har alt sett hvordan Seth nedkjempet sin bror og forfulgte hans enke og barn,og hvordan han slapp unna straff fordi Osiris, ved sin død, ingen hadde til å søke hevn for seg.
   I fjerde versjon av sagnet om kampen er de kjempende gudene Seth og Horus - sønn av Isis og Osiris. Horus har meldt at han skal drepe Seth for å hevne at Seth drepte  hans far, Osiris. De to gudene kjempet i skap av menn, og senere i skap av bjørner. Horus hadde fått Seth i band,og ville nok ha drept han, om ikke Isis hadde fått medynk med sin bror og sluppet han fri.
   Striden mellom Horus, sønn av Isis og Osiris og Seth, handlet mye om tilstanden til de døde, for den var knyttet til moral-idéen om det gode sin seier over det vonde, og troen var at de avdøde måtte kjempe mot Sethslik som Osiris hadde gjort.
   I Dødeboka (IX 3) seier Thus: Jeg har kommet - jeg har sett min guddommelige far, Osiris. Jeg har dolket Sutis (Seths) hjerte.
I Kapittel XXIII 2 finner vi den avdødes bønn om at Thot må komme til han, og med kraft fra magiske ord løse båndene som Seth har satt på hans munn.I Kapittel XXXIX 15 erklærer den avdøde at han er Seth, som setter fri stormskyene og torden ved Himmelens horisonter.
   Apep ble kalt både Hai og Am-Aau (esel-eteren), og han ble erklært å være et avskyelig vesen både for Osiris og guden Haas(eselet = Ra). (Eselet ble sett på som et sol-dyr på grunn av sin virilitet).På andre siden: noen passasjer tyder på at selv i det XVIII dynasti så ble Seth sett på som en gud som var vennlig mot de avdøde. Vi kan lese i Dødeboka XVII 131: Tem har bygd ditt hus, Shu og Tefnut har grunnlagt ditt busted. Seth rengjorde, og Horus forsterket.I kapitlet om guddommeliggjøring, blir ryggbenet til den avdøde identifisert med ryggbenet til Seth, og andre steder sier den avdøde:"Suti og forsamlingen av guder har satt sammen nakken og ryggen min sterkt
- de er sterke som i fordums tider - må ingenting hende som kan bryte de fra hverandre!"
    Men i Kapittel LXXXVI 6 sier den avdøde: "Seth, sønn av Nut ligger fanget i fellene han sette opp for meg.
Og i Kapittel CVIII 8, sier den avdøde: Seth har jeg støtt med jernharpun, latt føre bort og legge i lenker, og han spyr opp all mat han spiser.I Plutarchs "De Iside et Osiride (629, ble det hevdet at den greske gudenTyphon ble kallet Set, og Bebo og Smy - alle disse ord av fellesopphav; betyde å leggest i lenker og jern. Manetho forteller at egypterene kallet bly for "Horus' ben", og jern er "Thyfons' ben". Denne informasjonen er viktig: Den forteller at Seth er identisk med Thyfon.Seth sine tilhengere ble kallet Smaui- dette oppnavnet viser til vold.Det er ganske klart at metallet jern var knyttet til Seth og Typhon -Thot hevder at den kniven han skar opp oksen med, har han mottatt fra Seth.
   Vi har nå hørt at slangen og andre skadedyr symboliserte Seth, men Seth ble også avbildet som menneske med skjegg og hale, og med symbol på guddom i hendene. Seth ble kallet "Den mektige med dobbel styrke".Han ble ledsaget av Nephtys, som bar hodepynt: to horn og og solskiven Now - Seth var personifiseringen av mørkemaktene og ondskapen og vannets kraft. Vannet motsatte seg lys og orden - mange dyr som levde i vann, (eller delvis på land og delvis i vann), var symbol på og følget til Seth. Mellom disse var slangen Apep,fabeldyret Akhevh, som var ei antilope med fuglehode og et vingepar,flodhesten, krokodillen, grisen, skilpadda, eselet, etc. Dr. Brugsch observerte at alle dyr som kunne fangest i vann eller jaktens på i ørkenen ble behandlet som inkarnasjoner av Seth, og dyr med rødt eller rødbrunt hår eller hud - til og med rødhårede menneske ble ansett å være under influens av Seth.
   På den andre siden ble dyr som ble brukt til jakt - hunder, geparder etc.,og visse andre dyr, som løve, katter, etc., sett på som gudhellige, og ifølge Plutarch omforvandlet gudene seg til slike dyr, som følge av trusseler fra
Typhon - til ibisar, hunder og hauker.Ofring av spesielle dyr som var tilknyttet Seth,var en viktig del av ritualene i egyptisk religion, og i den årstida da Seth influens var ment å være på sitt sterkeste, ble det regelmessig utført ofringer for å blidgjøre han.For å avlede Seth fra å angripe fullmånen i måneden Pachons, ble ei antilope ofret, og en svart gris ble hakket i småbiter på et alter laget av sand, som var bygd ved elvebredden. På 26. dag i måneden Choiak, som var i tiden for vintersolsnu, ble et esel slaktet, og en modell av en monsterslange ble hogget i biter.
   På første dag i måneden Mesore, som var dagen for den store festivalenfor Heru Behutet, ble et stort antall fugler fanget, og de som var ansett å være av Typhonisk karakter ble stampet under føttene, og de som stampet ropte ut: "Dere skal bli skåret i småbiter, og slekten deres skal bli hakket opp, og hver og en av dere skal spise opp den andre.Slik triumferte Ra over alle sine fiender, og slik triumferteHeru-Behutet, den store, himmelske guddom over sine fiender.
   Seths kongerike var trodd å være på nord-himmelen, og hans bostad var en av stjernene i stjernebildet Khepesh (låret) - dette var i Store Bjørn,og det var fra dette området på himmelen at Seth arbeidet med å føre skade på Osiris verdensstyring. Osiris holdt til ved stjernebildet Orion.Seth bodde altså nord på himmelen. Frå nord kom kulde, skodde og regn- nord var mørkets hemstad - dette passet bra for Seth.
   Seths rake motsetning var flodhest-gudinna Reret, som holdt mørke ttrygt i lenke. Denne gudinnen ble vanligvis avbildet med kvinne-armer og hender, festet til kroppen til en flodhest. I hver hånd holdt hun en kniv.Templet hennes hette Het-Khaat. Hennes oppgave var å motstå Seths vonde krefter, og å rydde veg på himmelen så Heru-Sma-Taui -vårsola kunne bli født. I mange tekster går det frem at Reret var en form av Isis.Tilbake